Tuli tuosta lauseesta "Matruusi oli täydessä seilingissä." mieleeni,
että tuossa humala ja seilaaminen eli purjehtiminen kai keinuvalla
puisella laivalla sotketaaan toisiinsa. Nykyaikana kai ajatellaan, että
merillä moni ryyppäsi, mutta eikö samalla tuo vaikutelma ole, että
aurinko porottaa, laiva keinahtelee miellyttävästi, on tyyni ilmapiiri,
rauhaisaa, onnentäyteisiä hetkiä. Voiko olla, että vanhana aikana, kum
merimies omin päin lapsena tutustui mereen tai järveen, niin hänellä oli
siinä tekemisissä veneilyn ja laineiden ymskanssa hyvähenkisiä hetkiä:
meri ihmisluonnon mukaisena elementtinä, valtavana omanhenkisenään
ilmiönä, elämän virta sitä myöten, elämäntapa merillä, joka aukeaa kai,
kun ilman koulutusta, tuollaisten vaistoluontoa koskettavien
oppimiskokemusten myötä tutustuu alaan, sen kiehtomana, siitä
kiehtpoutuneiden esikuvien ohjauksessa vaikkapa etäältäkin. Koulutus sen
sijaan tuo erihenkisen lähestymistavan, rikkoo tunnelman, ja niin menee
tekemisen henki ja viihtyvyys. Mutta voisiko nyt ajattelukurssini
http://pikakoulu.blogspot.fi/2011/11/ajattelukurssi.html (
http://quickerlearning.blogspot.fi)
myötä koulutetun ajattelun korvata arkijärkisellä mutta vähintään yhtä
objektiivisella mutta helpommin mukana kuljetettavalla, ja lisäksi esim.
kannattavus perusteinen moraali: tehdään hyödyllisiä asioita,
rakennetaan ninparempia elämänoloja yhteiskuntaan ja maailmaan + "Elä ja
anna toisten elää" (ks.
http://opisuomalaisuus.blogspot.fi ja
http://Finnishskills.blogspot.fi), ja säilyttää niin sekäkoulutuksen hyvät puolet että hyvähenki asioissa, tekemisissä. Omin päin oppimisesta katso
http://tunteetjatekemisentapa.blogspot.fi/2016/07/tunteidenmukaisuus-tuo-lahjakkuutta-ja.html (
http://learntalents.blogspot.fi/2017/09/learn-talents-and-skills-in-something.html)
* * *
28.12.2017 Lisäys koululaisten työtaakkaan liittyen
http://tienraivaajat.blogspot.fi/2017/12/vanhan-ajan-onnesta-toissa.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti